Román Kena Eltona Keseyho svým obrazem americké společnosti, v níž neústupné konvence vylučují individualitu a projevy osobní vůle, zaujal mladého německého choreografa Dustina Kleina. Podle slavné knižní předlohy, zdramatizované Dalem Wassermanem a zfilmované Milošem Formanem pod názvem Přelet nad kukaččím hnízdem, vytvořil komorní, ovšem energií a rytmem tepající dílo, vykreslující psychologický obraz jednotlivých postav a dotýkající se mravní podstaty románu.
Vyhoďme ho z kola ven
Podle hry Dalea Wassermana Přelet nad kukaččím hnízdem, vzniklé na základě románu Kena Keseyho Vyhoďme ho z kola ven.
Inscenační tým:
Libreto, choreografie a režie: Dustin Klein
Hudba: Simon Lovermann
Zvuky, vokály: Felix von Bredow
Scéna: Dustin Klein
Kostýmy: Louise Flanagan, Dustin Klein
Světelný design: Jakub Sloup
Projekce: Simon Lovermann, Dustin Klein

Dílo mladého ale zkušeného německého choreografa Dustina Kleina, který svoji tvorbu realizoval mimo jiné pro Stuttgarský a Mnichovský balet či moskevské Divadlo Stanislavského, je důkazem, že moderní taneční transpozice literárního díla může být rovnocennou paralelou k jeho dramatickému (Dale Wasserman) i filmovému (Miloš Forman) přepisu. Kleinova taneční adaptace nic neztrácí z myšlenkové obsažnosti prvotní předlohy – zde románu Kena Eltona Keseyho, u nás překládaného právě pod názvem Vyhoďme ho z kola ven.
Vychytralá představa rozeného rebela McMurphyho, že by si mohl užít určitého pohodlí v psychiatrickém sanatoriu a ukrýt se tak před následky svého dosavadního chování, naráží na nekompromisní řád instituce, který zcela vylučuje individualitu a projevy osobní vůle.
S původní hudbou Simona Lovermanna dává Klein tanečníkům příležitost k hlubším citovým prožitkům i ke komické nadsázce a divák prochází překvapivými změnami atmosféry jak po vizuální, tak po emocionální stránce.